Spoedcursus Filipijnse cultuur - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Irene - WaarBenJij.nu Spoedcursus Filipijnse cultuur - Reisverslag uit Quezon City, Filipijnen van Irene - WaarBenJij.nu

Spoedcursus Filipijnse cultuur

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

22 November 2011 | Filipijnen, Quezon City

Ruim 24 uur (1,57m aan Irene verspreid over 2 stoelen, dus een prima vlucht gehad) nadat ik mijn familie heb uitgezwaaid op Schiphol loop ik het vliegveld uit en voelt het alsof ik de tropentuin van Burgers Zoo binnenwandel. Ik trek snel mijn trui en schoenen uit en trek slippers aan. Heel even denk ik met medelijden aan iedereen thuis en aan de strooiwagen die zijn gevecht tegen de gladheid al begonnen is. Ik smeer me netjes in met factor 30 en spuit mijn haar royaal in met beschermingsspray om te voorkomen dat ik er binnen 3 dagen uitzie als een gebruinde bimbo met wit haar.
Tijdens de rit naar mijn nieuwe onderkomen krijg ik een spoedcursus Filipijnse cultuur:

- Filippino's zijn heel gastvrij;
- Filippino’s zijn zelden op tijd en terwijl ik angstig naar de complete chaos op de weg kijk begrijp ik waarom (zelfs voor een ambulance gaat niemand opzij!);
- Presidenten worden gekozen op basis van uiterlijk, beroemdheid en gezelligheid en het is daardoor al diverse malen voorgekomen dat een zanger of topsporter zonder ook maar enige opleiding of ervaring president is geworden;
- Filippino’s houden niet van ‘nee’ zeggen, omdat ze niemand willen beledigen. Wanneer een Filippino dus zegt dat hij/zij het gaat regelen, weet je maar nooit of er ook echt iets gaat gebeuren;
- Filippino’s houden van eten (Irene ook, dus hier is eigenlijk geen sprake van een cultuurverschil) en proberen elke buitenlander Balût aan te smeren, een eenden embryo die je uit een ei slurpt!!! Gisteren werd me aangeraden om hem snachts te eten, in het donker, zodat je niet kunt zien wat het is en het smaakt echt lekker hoor! Uhmm misschien later... Verder houden ze erg van fastfood en zoetigheid (wederom: geen probleem dus);
- Politiek en kerk zijn erg met elkaar verbonden, het is dus lastig om één van de projecten over HIV/AIDS voorlichting doeltreffend uit te voeren. Je mag eigenlijk niet over condooms praten, laat staan ze meenemen of uitdelen;
- Filippino’s zijn overdreven voorzichtig en ervan overtuigd dat Manila gevaarlijk is. Een jongen uit Pakistan stelt me gerust: “oh maar hier beroven ze je alleen hoor, in Pakistan vermoorden ze je”;
- Vervoer in de stad is heel goedkoop: taxi, jeep, trycycle (brommer met een een zijspan), metro, etc.

Gisteren de eerste meeting gehad over mijn project. Er zijn 7 Filippijnse AIESECers die mijn project leiden en ik ben de enige trainee... Deze week krijg ik twee trainingen en maandag ga ik naar de arme wijk om mijn eerste poverty shock te verwerken en daarna zal ik elke middag (gewapend met een gezonde hap voor de kids) voorlezen en educatieve spelletjes doen met de kinderen. Ook zal ik langs de families gaan om het belang van educatie duidelijk te maken en gaan we onderzoeken of we een bibliotheekje kunnen oprichting in de wijk en sponsors zoeken.

Houden jullie mij ook op de hoogte? Ik heb internet in ons huis en op mijn NLse nummer kan ik gewoon smsjes ontvangen :)

Liefs!

  • 22 November 2011 - 08:06

    Pauline:

    Klinkt goed allemaal schoonheid! Al negerbruin? ;) xxx

  • 22 November 2011 - 08:19

    Juffie:

    Hoi ireen wat een geweldig avontuur weer!

    Ik heb hier trouwens ook nog 2 kindjes die je wat educatiefs mag leren hoor haha.

    Geniet ervan xxx mir

  • 22 November 2011 - 08:51

    Roos:

    Honnypony! Laat dat haarsprayen maar zitten hoor, in Azie zien ze echt niet het verschil tussen een lekkere blonde bimbo of een nog lekkerdere blondere bimbo...

    Ruik je de appeltaart al? Mjummm...

    xje!

  • 22 November 2011 - 14:21

    Michael Steen:

    wauw ik zeg irene voor president
    op basis van uiterlijk en gezelligheid de perfecte kandidaat.
    al ga je nou met condooms rondstrooien in een kerk dan ben je ook nog zo beroemd
    (alleen de verkeerde manier :P)

    kus kus

  • 27 November 2011 - 10:18

    Sanne:

    Lieverd! mooie omschrijving! het klinkt nu als alsof je jezelf heel nuttig gaat maken daar :) hoop dat de cultuurschock meevalt, klinkt wel heftig! kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Quezon City

Irene goes Down Under (again!)

.

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2015

Inpakken en wegwezen

23 Maart 2014

Nederland, oh Nederland!

24 Augustus 2013

In de achtbaan

22 Maart 2013

Ondersteboven

07 November 2012

On the road again!
Irene

Actief sinds 13 Juni 2008
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 20599

Voorgaande reizen:

17 November 2011 - 26 Juli 2014

Irene goes Down Under (again!)

01 Juli 2008 - 09 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: